FAQ

Hoe weten jullie of deze methode werkt?

StickyInsights is ontwikkeld door ActiveReaction en Klapper Communicatie. Deze bedrijven hebben jarenlange ervaring in het onderzoeken van televisieprogramma’s volgens deze methode. Deze ervaring leert dat de uitkomsten van dit onderzoek (dat vaak vooraf wordt gedaan) voor maar liefst 70% overeenkomen met het uiteindelijk kijkgedrag (achteraf). De kans dat je het kijkgedrag goed kunt voorspellen, is dus behoorlijk groot. De techniek en ervaring bij het onderzoeken van televisieprogramma's zijn nu gebundeld in StickyInsights. 

In hoeverre verschilt StickyInsights van andere video-onderzoeksmethoden als eyetracking?

Er zijn eigenlijk best veel verschillen. Als afzender van content ben je vooral geïnteresseerd in de zwakke momenten van je video. En waarom dat als zodanig wordt beschouwd. Bij eyetracking wordt vooral gekeken waar mensen naar kijken, maar niet waarom ze ergens naar kijken. Je weet dan ook niet precies wanneer ze af zouden haken door naar het volgende filmpje te gaan. Stel dat je naar een redelijk saai interview zit te kijken. Dan kijk je vooral naar de personen in beeld. Bij eyetracking blijf je kijken naar die personen in beeld, want dat is aan je gevraagd. Misschien dwalen je ogen wat meer af naar een detail in de achtergrond, dat kan. Maar bij StickyInsights geef je gewoon je mening. Vind je het saai, dan gaat de schuif naar links. Daarmee ligt het veel directer bij dat wat kijkers boeit en niet. 

Verder is StickyInsights bijzonder makkelijk te organiseren. Met een link naar het filmpje kun je zelf al je eigen panel benaderen om het materiaal te beoordelen. Bij eyetracking moet er wat meer georganiseerd worden, want qua techniek is het allemaal wat complexer en minder makkelijk vanaf je iPhone of PC thuis te bekijken en beoordelen (kan wel, maar kalibratie van scherm en kijker is best ingewikkeld, nog los van de privacy gevoeligheid als je bij iemand thuis mee kunt kijken op zijn of haar webcam).
En zo zijn er meer verschillen. Wil je weten welke, bel me dan even! Of stuur een mail met je gerichte vraag.

Hoeveel tijd kost één onderzoek?

Als wij een link naar de betreffende video op YouTube van je krijgen, kunnen wij - afhankelijk van de vragen die je wilt stellen - binnen een dag alles voor je inrichten. Zorg je zelf voor een groep die jouw video gaat beoordelen, kun je met de link direct aan de slag. Als je wil dat wij een panel regelen kost het nog wat dagen om dat te verzorgen.
Na het sluitingsmoment (het tijdstip tot wanneer respondenten hun oordeel kunnen geven) zijn de gegevens vrijwel direct beschikbaar. Wil je een uitgebreide analyse en advies bij de uitkomsten van het onderzoek moet je daar 1 tot 3 dagen bij optellen. We zorgen ervoor dat je alles in een overzichtelijk document ontvangt zodat je er gelijk mee aan de slag kunt.

Is het onderzoek betrouwbaar?

Een steekproef van 100 personen uit een doelgroep geeft een goede indicatie over de effectiviteit van je video (foutenmarge 10%) of het nu gaat om een steekproef uit een groot klantenbestand of uit de gehele Nederlandse bevolking. Bij een steekproef van bijvoorbeeld 300 personen wordt de foutenmarge al tot bijna de helft teruggebracht naar +/- 5,5%. Het hangt er dus erg vanaf welke foutenmarge je acceptabel vindt.

Staat je vraag er niet tussen, bel of mail ons dan!